fredag 29 oktober 2010

Byta platser

När vi närmade oss slutet av Vfu.n provade vi att placera eleverna varannan kille och varannan tjej. Vi märkte direkt att ljudnivån sjönk, eleverna tvingas att söka nya kompisar vilket bidrar till bättre klasssammanhållning. De stökiga eleverna gynnas mest av detta då de får arbetsro istället för att störas och störa varandra. Men frågan är om det är en tilfällig lösning och om detta gör att de lugna eleverna får svårare att arbeta. När klassen blir lugnare kan eleverna bättre ta emot instruktioner.En stökig elev mellan två lugna skärmar av eleven på något sätt och gör att den kan behålla blicken på mig när jag förklarar något. Jag reflekterar en hel del kring detta när jag förklarar uppgifter igen för en elev som inte förstått. Efter jag har satt miog hos eleven och upprepat samma sak som framför tavlan förstår eleven. Vad är det eleven ser när jag är nära som den inte gör vid tavlan? Vad är det jag förmedlar annorlunda? Är det att jag tystar omgivningen och ger eleven ett snävare fokus när jag står nära? Förklara jag annorlunda när jag bara förklarar för en? Eller tar eleven till sig uppgiften bättre för att det blir mer personlig kontakt? Detta är något som denna Vfu period verkligen fått mig att tänka på.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker mig att det här är just "bruset" eller den "störning" som vi pratade om när vi diskuterade kommunikationsteori. olika personer är olika känsliga för störning av koncentration. Det man ofta gör som lärare, då man lärt känna en klass är att placera elever med "koncentrationssvårigheter" nära läraren.

    SvaraRadera
  2. Tänkte att jag ville förbereda mig och titta på din film men jag hittade inte den på USB-stickan! Jag väntar till tisdag.

    SvaraRadera