torsdag 28 oktober 2010

Från Vfu till blogg

Så var det dags att överföra mina anteckningar och funderingar till bloggen. Jag skrev inte på bloggen under min Vfu utan antecknade istället på lösblad för att senare sammanställa. Därför kommer det rätt många inlägg på en gång men det får ni ta.

Andra dagen på Vfu.
För er som inte vet så har jag varit ute på Vfu innan. Jag pluggade pedagogik och historia i jönköping i några år och var därför inte speciellt orolig när jag kom ut. Men trotts att jag varit ute flera gånger innan, att jag har vickat en hel del innan jag kom hit och att mina tidigare vfu perioder sträckte sig under längre tid, med "besvärligare" elever och ofta äldre elever än de 5-9:e klassare vi arbetade med nu så har jag lärt mig otroligt mycket. Min handledare var helt kanon och lät mig pröva och experimentera genom hela praktiken. Andra dagen så fick jag hålla i egna lektioner. Det är alltid lika kul och jag känner verkligen att jag har valt rätt utbildning. Denna lektionen var inte mycket nytt för min egen del men när jag diskuterade med Josefhine som delade Vfu plats med mig fick jag en hel del funderingar. Jag har utvecklats otroligt mycket med en Vfu:student som kunde se och kommentera det jag gjorde, men jag fick ju även se den lektion jag höll hållas av både handledaren och av Josefhine. Det gav mig otroligt mycket att kunna reflektera kring kursinnehållet från konstfack med en annan student efter att jag haft lektion. Jag funderade kring hur vi, höjer stämningen och tystar ner ljudet när det behövs på våra tre helt olika sätt. Min handledare väckte en hel del intressanta frågar om var i klassrummet man ska stå när man pratar med eleverna. Efter våra första lektioner började vi fundera en hel del.

1 kommentar:

  1. Tänk om man alltid fick möjlighet att undervisa tillsammans och kunna prata när det behövs.

    SvaraRadera