torsdag 28 oktober 2010

Uppg2

Moment - Semiotik/Bildanalys
2. En av semiotikens fäder talade vid sekelskiftet 1800-1900 om att "tecknens liv i samhället" i framtiden skulle bli annorlunda. Vad och hur tänker du när du hör detta uttalande?

Tecknen har idag en mycket större roll än det man pratade om vid 18-1900talets sekelskifte. Via telefon eller mail kan vi med hundratals olika smileys (små bildfiler av runda ansiktsuttryck) kommunicera precis den känsla vi vill förmedla. Som tur är ser vi inte smileys i böckerna på biblioteket men visst ser vi andra tecken där. På mitt lokala bibliotek lånar man numera även ut tv-spel och filmer. Även om jag tycker att detta är en mycket positiv utveckling så visar det onekligen att vi är på väg mot ett mer visuellt samhälle.

Tecken får en allt större roll i det moderna samhället med produktplaceringar i filmer, på tv och i varenda busskur. Reklam är intresant då vi ser tecken i tecken. På reklambilden finns förutom produkten en rad med symboler som ska sälja en image. Parfymer använder symboler för att sälja lyx. Mineralvatten har natur, grönska harmoni för att övertyga oss om att produkten är naturlig och leder till bättre hälsa. Ett intressant fenomen är tex öl och i vissa fall bilreklamer som nästan alltid har typiskt "manliga" symboler i sina reklamer, och ofta inriktar sig till en manlig målgrupp nästan själva är symboler för manlighet. 

Med tiden kommer dessa symboler att suddas ut , och ändras då vi närmar oss ett mera jämställt samhälle. Bil är inte längre enbart förknippat med män även om det ligger kvar ett arv. Symbolen bil är ett färdmedel, men symbolen bil i reklamer är nog fortfarande ett manligt ting med oftast en man bakom ratten i reklamen.  Frågan är om gränserna blir otydligare eller markeras kraftigare. Jag tänker på tex. Coca-Cola light( tydlig kvinlig målgrupp) och Coca-Cola Zero( tydligt manlig målgrupp).  Kanske kommer öl inte länge till vara en manlig symbol,  kanske ljus öl blir en symbol för kvinna och mörk öl en för män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar