torsdag 28 oktober 2010

Museébesök

En av de absoluta höjdpunkterna på Vfu:n var att gå på Moderna Museet med eleverna. Till detta hade vi haft konsthistoria med eleverna och vi åkte i samlad trupp till Museet med 60 elever och 4 lärare. Det var en otroligt bra erfarenhet att förflytta en så stor grupp barn i statsmiljö och jag ska väll erkänna att man hela tiden gick och småräknade så att alla var med. När vi kom fram till museet la eleverna märke till vakterna, detta gjorde att två elever kom på att de hade sina scoutknivar på sig och kom till mig och överlämnade dessa. Jag tog hand om knivarna och förklarade att de absolut inte fick bära kniv även om de varit på scouterna kvällen innan, men log när jag fick höra att de trodde att de skulle gå igenom metalldetektorer och blev oroliga över att de glömt att lämna knivarna hemma. Detta kanske betyder att det var dags för ett musee besök =). När vi kom in på utställningen fick de papper och pennor och spred ut sig på golven framför tavlorna och började rita. De låg helt tysta och tecknade och jag kunde inte annat än att skratta när jag såg hur övriga besökare fastnade framför just de tavlor där det låg en grupp barn framför och målade och jag kände att det var verkligen såhär det ska kännas när man går på museum. Flera av vakterna och de andra besökarna kom fram och berömde våra eleverna och trotts att vi bara varit där en och en halv vecka vid besöket så sträckte man på sig och kände verkligen att det är våra elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar