torsdag 28 oktober 2010

Hur tystar man en klass?

Den nya möbleringen gav helt andra möjligheter i klassrummet men jag hade ju så mycket annat som jag ville pröva. När jag hade lektion så antecknade Josefhine och när hon hade lektion var det jag som skrev.
Vi har stått på stolar och experimenterat med avstånd till och från eleverna. Att stå eller sitta högre än någon är nog en mycket primal maktsymbol men är otroligt effektiv så länge det utförs av rätt anledning. Att skriva upp alla uppgifter på tavlan och att lära eleverna att fråga varandra när de inte förstår innan de kommer till dig förbättrar klassammanhållningen, sänker ljudnivån, gör att många elever kan sitta kvar på sina platser och innebär att ungefär hälften av de elever som annars hade rykt i dig istället får en förklaring av någon som "pratar samma språk" som dem. Det gäller här att vara löjligt övertydlig när man skriver instruktioner. Oavsett ålder. Vi har förflyttat oss i klassrummet, jag har stått på stolar, räknat på fingrarna, överraskat eleverna, höjt respektive sänkt rösten, artikulerat för att bli tydlig, mumlat för att på så sätt tvinga eleverna anstränga sig för att höra och därmed tysta varandra.  Jag har gått fram och lagt handen på elvens axel för att lugna ner de stökigaste, pratat med snäll röst, pratat med arg röst, viskat till den elev jag ville tysta, le mot eleverna, fästa blicken i en elev, placerat mig framför dörren när jag pratar med dem, suttit framför fönster, klappat händer över huvudet, använt fraser på engeslka, tyska, och franska. Plockat upp elevers samtal istället för att tysta ner dem.

När jag läser listan låter det som om vi har haft jättestökiga klasser. Så är det absolut inte men vi har tagit tillvara på tillfällena att experimentera. Det svåra var att göra dessa saker utan att det tar allt för stort fokus och det roligaste är att eleverna finner sig i alla dessa metoder. De svarade bra på vissa och mindre bra på andra men vi fick aldrig något tecken på att någon av dem tyckte att någon reaktion var konstig. Detta var otroligt roligt och intressant och jag log brett när jag såg vilka av mina galenskaper som fungerade och kanske ännu mer när jag  fick se det från observatörsperspektivet när Josefhine precis som jag stod på stolar och testade alla andra roliga knep.

1 kommentar:

  1. Det låter utomordentligt att kunna pröva sig fram så som ni har gjort tillsammans. Hur fungerade de olika metoderna i förhållande till varandra?

    SvaraRadera