torsdag 28 oktober 2010

experimentera

Vad vi har experimenterat.  När man talar framför en klass är det otroligt lätt att slita ut rösten. Det är inte bra en fråga om att skrika utan att tala i normal volym men med en ansträngd röst sliter även på stämbanden och gör att man kommer hem otroligt trött. Efter att vår handledare tystade en grupp genom att tyst räknat på fingrarna framför eleverna förstod vi vad vi ville göra. Även en sådan enkel sak kräver tanke. att räkna från 10 och neråt kräver att man redan innan har bestämt sig vad som händer om det inte är tyst när man når till 0. Vi började med att ställa borden i formen av en hästsko. Med detta gjort började jag röra mig i klassrummet, genom att gå ner i den hästskoformade korridoren mellan elevernas bänkar så minskar jag avståndet till dem. Ofta räckte det att man var relativt nära eleverna för att de skulle sänka ljudnivån. Det gav mig även möjlighet att lägga ner tid på alla eleverna i klassen istället för att man blir stående vid det "stökiga bordet"

1 kommentar:

  1. Jag talar gärna vidare med dig och gruppen om hur man kan väcka uppmärkasamhet och behålla den. Räkna nedåt kan vara ett sätt.

    SvaraRadera